HEILOO – Op woensdag 22 mei 2019 heeft GP Groot energie de eerste publieke NXT snellader op haar Texaco tankstation aan de Smaragdweg 1 in Alkmaar in gebruik genomen.

De opkomst van elektrisch vervoer is niet meer te stoppen. Daarmee neemt de behoefte aan snelladers enorm toe. Volgens Erik Metselaar van GP Groot ligt het Texaco-station in de Boekelermeer strategisch goed voor een snellader: “We hebben zorgvuldig gekeken naar welke locatie het beste voldoet aan onze criteria. Het ligt dichtbij de A9, in een stedelijk gebied en midden op een bedrijventerrein. Bovendien is er bij het station een shop, waar koffie en verse broodjes verkrijgbaar zijn. Dat is prettig, omdat het laden nog altijd zo’n 20 tot 30 minuten duurt. Verder staat direct naast het laadstation een stofzuigerinstallatie. Je kunt de wachttijd dus niet alleen prettig, maar ook nog eens nuttig besteden.”

NXT-label
Het laadstation, met een vermogen van 50kW, valt onder het NXT-label. Dit is een eigen merk van GP Groot, dat ontwikkeld is om de verkrijgbaarheid van minder milieubelastende brandstoffen en energieproducten te vergroten. “Met NXT geven we gestalte aan de toekomst. Het concept zal zich steeds verder uitbreiden. Een snellader past daar helemaal bij. Voor ons is het prettig dat deze installatie bij ons om de hoek staat. We kunnen de ontwikkelingen goed en snel monitoren en de ervaringen weer gebruiken voor volgende laadstations die we gaan plaatsen. We willen het netwerk van NXT-laadpunten verder uitbreiden, want deze passen volledig in ons streven aan schonere mobiliteit en een klimaatbestendige toekomst.”

Over GP Groot energie

Proactief in alternatieve brandstoffen
GP Groot energie is groothandelaar in brandstoffen en smeermiddelen. De in Heiloo gevestigde onderneming exploiteert tankstations en levert tankpasdiensten. Met de merkconcepten Texaco, Firezone, Argos en NXT worden ruim 50 bemande en onbemande tankstations bevoorraad en geëxploiteerd.

GP Groot energie is naast GP Groot inzameling en recycling en GP Groot infra en engineering één van de onderdelen van GP Groot. Sinds de start in 1917 groeide het familiebedrijf uit tot een onderneming met meer dan 900 medewerkers. De activiteiten binnen de GP Groot groep lijken heel divers, maar hebben één streven gemeen: samen werken aan een circulaire, energieneutrale en klimaatbestendige toekomst.