De kracht van diversiteit: sterkere teams, betere uitkomsten

Over verschillende culturen en achtergronden, ontwikkeling en samen groeien bij GP Groot

Bij GP Groot werken mensen met uiteenlopende functies en achtergronden. Maar volgens HR Manager Jessica Strijbis gaat de kracht van een bedrijf om meer dan diversiteit in nationaliteit of cultuur. “Ik vind de onzichtbare verschillen veel interessanter: wie je bent als persoon, je manier van denken, normen en waarden, levenservaring. Dat neem je mee in je werk en daar leer je als team van, wat weer ten goede komt aan de resultaten voor onze klanten.”

GP Groot is met recht een veelzijdig bedrijf te noemen: vier bedrijfsonderdelen in verschillende werkgebieden, waarbij sommige onderdelen meerdere bedrijven, labels en activiteiten behelzen, en gezamenlijk toch één bedrijvenfamilie vormen met ruim 1500 medewerkers. Over de term diversiteit zegt Jessica: “Ik vind dat elk bedrijf bij voorbaat al divers is. Wat je echter wilt creëren als werkgever is dat je dat uitbreidt waardoor de organisatie nog meer divers wordt. Als er in onze organisatie verschillende inzichten en meningen zijn, kom je met zijn allen tot betere oplossingen voor het bedrijf.”

Het gevoel van samen

Toch benadrukt Jessica liever wat elkaar verbindt dan de zichtbare diversiteit. “Ik vind het veel interessanter om naar de onzichtbare verschillen te kijken dan bijvoorbeeld naar nationaliteit. Ik streef ernaar dat iedereen zich bij ons bedrijf verbonden en welkom voelt, ongeacht wat de verschillen tussen mensen zijn”, legt ze uit. “Doordat er zoveel verschillende culturen zijn, hebben we vaak ook te maken met andere normen en waarden. Als we die verschillen omarmen als team, kun je met elkaar iets moois neerzetten. En dat is wat bijdraagt aan het succes van de organisatie.”

Hoewel het bedrijf uit veel onderdelen bestaat, is het gevoel van ‘samen’, zoals Jessica het zelf noemt, goed te merken. “Ondanks dat het ene bedrijf in Friesland zit en het andere in Zuid-Holland, of dat het ene bedrijf meer praktischer werkzaamheden uitvoert dan het andere. Dat ‘samen’ komt bijvoorbeeld naar voren in zaken die mensen belangrijk vinden. Dus ja, we zijn een veelzijdig bedrijf, maar er zijn ook veel overeenkomsten. En dat is niet alleen intern een van onze kernwaarden, maar ook extern richting onze klanten en partners.”

Persoonlijke ontwikkeling en groei

De diversiteit komt ook terug in de interne ontwikkeltrajecten die het bedrijf heeft opgezet voor haar medewerkers. “Managent trainees lopen bijvoorbeeld stage bij verschillende bedrijven, zodat ze overal iets meepikken.” Tegelijkertijd wordt er verder gekeken dan alleen naar kennis en ervaring van een persoon. “Belangrijk vind ik wie iemand is als persoon en daar de toegevoegde waarde voor een team van inzien. Daarom gaan we ons traject voor leiderschapsontwikkeling ook breder inzetten. Iedereen moet zich kunnen doorontwikkelen, dus ook alle leidinggevenden die teams aansturen. Mensen hebben ontzettend veel in hun mars en dan gaat het er niet per se om dat er promotie wordt gemaakt, maar om het benutten van de potentie die iemand heeft. Dit is interessant voor beide partijen.”

Het traject is toegespitst op de groei en ontwikkeling van de leidinggevenden zelf, maar er wordt ook aandacht besteedt aan hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun teamleden zich veilig en gesteund voelen. “Er komt veel op leidinggevenden af en daar willen we ze bij begeleiden. Hoe zorg je ervoor dat je team je vragen durft te stellen en hoe geef je het beste antwoord? Zo omarm je ontwikkeling van jezelf, maar zorg je ook dat jouw team meegaat in deze ontwikkeling.”

Veiligheid als voorwaarde

Met zoveel bedrijfsonderdelen en vestigingen zijn er ook volop kansen voor mensen om zich te ontwikkelen. “Wanneer mensen op zoek zijn naar iets anders, begint het ermee dat ze de veiligheid voelen om dat aan te geven. Dan gaan we in gesprek en helpen we je om erachter te komen wat je leuk vindt. Door succesverhalen te delen laten we zien dat het ook echt kan. Zo zijn er op mijn eigen HR-afdeling collega’s die zijn ingestapt, bijvoorbeeld vanuit de binnendienst of vanaf de marketingafdeling bij inzameling. Maar het belangrijkste is dat wij die veiligheid creëren waarin ze hun ambities durven aangeven.”

Nieuwsgierig geworden? Kijk op werkenbijgpgroot.nl en ontdek wat wij je kunnen bieden.

Waar Jessica het meest trots op is als het gaat om werken met en voor de mensen bij GP Groot? “Dat we er voor de mensen zijn, op zoveel vlakken. Of je nu niet goed in je vel zit, je geldzorgen hebt of je je verder wilt ontwikkelen; we bieden een luisterend oor en onze hulp. We werken met elkaar en voor elkaar en dan kom je tot het mooiste resultaat en een leuk bedrijf om voor te werken.”